web analytics
FEM
FEM /
FEM / Fundacja Edukacji Międzynarodowej
FEM / Międzynarodowe Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu
FEM / Wroclaw International School
Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa ATUT Fundacji Edukacji Międzynarodowej
ul. Racławicka 101, 53-149 Wrocław Tel: +48 71 782 26 25
✕
Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa ATUT - Billingual Primary School ATUT - Wrocław
  • Home
  • O szkole ATUT
    • Powitanie od Pani Dyrektor
    • Poznaj nas bliżej
      • Atuty szkoły ATUT
      • Motto, misja i wizja
      • Międzynarodowe programy IB
      • Wyniki egzaminów
      • Wizyta w kampusie
      • Nauczyciele
      • Struktura i władze
    • Prawo szkolne
      • Druki dla Rodziców
    • Praca w ATUCIE / Job offers
    • Współpraca
    • 1,5% na szkołę ATUT
  • Rekrutacja
    • Zapraszamy!
    • Przebieg rekrutacji
      • Krok po kroku
      • Opłaty
      • Dokumenty
    • Folder ATUTu (do pobrania)
  • Nauka
    • Misja szkoły
    • Jak nauczamy
      • Program nauczania
      • Program wychowawczy i Profil Ucznia
      • Middle Years Programme
        • Dlaczego IB?
        • Struktura MYP
        • Ocenianie w MYP
        • Service and Action
        • Community Project PRO BONO
        • Nauczyciele ATUTu o MYP
      • Dwujęzyczność
        • Zalety dwujęzyczności zamierzonej
        • Dwujęzyczność w ATUCIE
        • Jak wspieramy dwujęzyczność?
      • Program Sportowy Wolves
      • Języki obce
      • Sztuki piękne
      • Ocenianie
      • Etapy edukacyjne
      • Oferta uzupełniająca
    • #bezpieczny_ATUT – w dobie pandemii
  • E-dziennik
  • Życie szkoły
    • Aktualności
    • Wyniki egzaminów
    • Sukcesy uczniów
    • Dwujęzyczność w praktyce
    • Projekty
    • Zrównoważony rozwój
    • Katalog biblioteki
    • Kalendarze
    • Podręczniki 2024-2025
    • ATUT on-line
  • Galeria
  • Kontakt

Dwujęzyczność w ATUCIE

  • Home
  • >
  • Nauka
  • >
  • Dwujęzyczność w ATUCIE
DSC_0715_po_obrobce

Jak konkretnie organizujemy nauczanie dwujęzyczne?

Przemiany globalizacyjne i postęp nauk wyznaczają nowe zadania edukacji, która powinna integrować poszczególne dziedziny wiedzy, by ukazać scalony obraz świata. Spełnienie tych oczekiwań wymaga umiejętnego łączenia treści, metod, form pracy w zakresie wszystkich przedmiotów nauczania, ponieważ dziecko doświadcza, przeżywa, poznaje scaloną rzeczywistość oraz aktywnego kontaktu ze światem.

Organizacja edukacji dwujęzycznej w szkole ATUT ma pomóc uczniom w przygotowaniu do swobodnego, naturalnego posługiwania się językiem angielskim w różnych sytuacjach życiowych i radzenia sobie w zglobalizowanej rzeczywistości.

Dwujęzyczność w edukacji wczesnoszkolnej

Edukacja z elementami języka angielskiego w najmłodszych klasach ma na celu stworzenie podstawy późniejszego rozwoju kompetencji dwujęzycznej, której poziom funkcjonalny uczniowie będą osiągać na dalszych etapach edukacyjnych.

Oprócz typowych lekcji języka angielskiego w klasach 1-3 (4 h tygodniowo) język ten używany jest przez uczniów ATUTu w różnych sytuacjach komunikacyjnych:

  • raz w tygodniu odbywa się dodatkowa lekcja języka angielskiego z native speakerem „Play and Learn”, której treści opierają się na materiale realizowanym równolegle w danym momencie na pozostałych lekcjach edukacji wczesnoszkolnej. Podczas tych zajęć uczniowie przyswajają język angielski i utrwalają poznany materiał w sposób naturalny, przez zabawę. Przykładowe tematy na zajęciach “Play and Learn” to:
    • zagadnienia przyrodnicze: pogoda, pory roku, rośliny, zwierzęta;
    • społeczne: rodzina, codzienne prace domowe, spędzanie czasu wolnego, hobby, tradycje i zwyczaje świąteczne;
    • matematyczne: poznawanie kształtów prostych figur geometrycznych, liczby od 0-10
  • w klasach funkcjonują tzw. tablice dwujęzyczne, gdzie wizualizowany jest materiał związany z treściami nauczanymi na zajęciach języka angielskiego;
  • wprowadzane są codziennie tzw. hasła dnia, które utrwalane są w różnych sytuacjach komunikacyjnych podczas dnia nauki.

Dwujęzyczność w klasach starszych (4-8)

Nauczanie dwujęzyczne w starszych klasach ATUTu realizowane jest na przedmiotach:

  • matematyce
  • przyrodzie
  • biologii
  • chemii
  • fizyce
  • geografii
  • plastyce
  • wychowaniu fizycznym
  • Science Lab

Poza realizacją zakładanych celów przedmiotowych na tych zajęciach, uczniowie mają okazję do użycia i rozwijania znajomości języka angielskiego dla celów specjalistycznych.

W klasach 4-6

  • Dodatkowa godzina zajęć z native speakerem, prowadzona jako CLIL (Content and Language Integrated Learning), podczas której uczniowie utrwalają i rozszerzają będą wybrane zagadnienia z lekcji nauczanych dwujęzycznego. Zajęcia są okazją do wykorzystania wiedzy w praktyce i w w sytuacjach komunikacyjnych.
  • Na wybranych przedmiotach ćwiczenia i zadania w języku angielskim, mające na celu poznanie słownictwa charakterystycznego dla danego przedmiotu, prowadzenie słowniczków przedmiotowych.
  • Zadania dodatkowe zaproponowane przez nauczyciela przedmiotu, sprawdzające znajomość i zrozumienie wybranych zagadnień i słownictwa.

W klasach 7-8

Na wybranych przedmiotach:

  • Lekcje prowadzone  z użyciem stałych proporcji angielskiego i polskiego, oraz cyklicznie lekcja głównie w języku angielskim, zamykająca cykl zajęć przeprowadzonych po polsku – celem jest konsolidacja wiedzy i rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim.
  • dodatkowa godzina zajęć z native speaker’em, prowadzona jako CLIL (Content and Language Integrated Learning), podczas której uczniowie utrwalają i rozszerzają wybrane zagadnienia z lekcji nauczanych dwujęzycznie. Zajęcia będą okazją do wykorzystania wiedzy w praktyce i w sytuacjach komunikacyjnych.
  • praca projektowa kończąca dział, przygotowana i często zaprezentowana przez uczniów po angielsku z wykorzystaniem materiałów i słownictwa poznanego w czasie lekcji
  • regularne wprowadzanie słownictwa charakterystycznego dla danego przedmiotu, prowadzenie słowniczków przedmiotowych
  • zadania w języku angielskim pojawiające się na sprawdzianach z przedmiotów nauczanych dwujęzycznie.

Zajęcia CLIL z dwujęzyczności nie podlegają formalnemu ocenianiu, jednak uczeń i rodzic otrzymuje na bieżąco komentarz zwrotny dotyczący postępów np. w formie procentów lub punktów. Na zajęciach uczniowie obowiązkowo korzystają z teczki, w której gromadzą materiały.

Dodatkowe formy wspierania edukacji dwujęzycznej

Proces uczenia zostanie wzmocniony dzięki motywowaniu uczniów, podnoszeniu ich własnej świadomości językowej i przygotowaniu do brania odpowiedzialności za proces uczenia się. Służą temu również dodatkowe działania, a wśród nich:

Projekty

Uczniowie angażowani są w projekty dotyczące wielokulturowości i służące rozwojowi umiejętności posługiwania się językiem angielskim, a wśród nich:

  • międzynarodowy Program Sportowy “Wolves” , całoroczna oferta szkoły, w ramach której uczniowie ATUTu poznają i trenują wiele dyscyplin sportu i uczestniczą w międzynarodowych turniejach wraz  z rówieśnikami z pozostałych szkół FEM: Wroclaw International School oraz International High School of Wroclaw, gdzie język angielski jest językiem wykładowym i podstawowym językiem komunikacji uczniów;
  • festiwale piosenki anglo- i obcojęzycznej,
  • Spirit Weeks – tygodnie tematyczne służące integracji społeczności uczniowskiej, organizowane we współpracy ze szkołami międzynarodowymi FEM,
  • wspólne akcje czytelnicze organizowane z ww. szkołami,
  • doroczny Brain Awareness Week,
  • obchody Europejskiego Dnia Języków Obcych,
  • obchody Światowego Dnia Języka Angielskiego,
  • projekty edukacji międzykulturowej, a w ich ramach poznawanie kulinariów i zwyczajów różnych kultur i zakątków świata.

Międzynarodowa biblioteka i anglojęzyczne materiały dydaktyczne

W szkole funkcjonuje biblioteka z bogatymi zasobami obejmującym literaturę piękną i popularnonaukową oraz wydawnictwa encyklopedyczne i multimedialne programy dydaktyczne w języku angielskim. Materiały dydaktyczne wykorzystywane dla potrzeb nauczania dwujęzycznego są starannie selekcjonowane i dostosowywane do wieku i poziomu językowego uczniów.

Edukacja dwujęzyczna wymaga większej wizualizacji terminów i pojęć niż ma to miejsce w nauczaniu w języku polskim. Ma to związek z „obciążeniem językowym” uwidaczniającym się w czasie nauki poprzez inny język.

Wobec powyższego baza dydaktyczna regularnie jest wzbogacana o:

  • specjalistyczne słowniki obrazkowe,
  • plansze edukacyjne z pojęciami w języku angielskim,
  • anglojęzyczne filmy edukacyjne,
  • prezentacje multimedialne i przedmiotowe zeszyty ćwiczeń w języku angielskim.

Wykorzystanie materiałów autentycznych – ulotek, instrukcji, prasy stanowi również istotny element edukacji dwujęzycznej.

  • #bezpieczny_ATUT w dobie pandemii
  • Program nauczania
  • Program wychowawczy i Profil Ucznia
  • Middle Years Programme
  • Dwujęzyczność
  • Program Sportowy Wolves
  • Języki obce
  • Sztuki piękne
  • Ocenianie
  • Etapy edukacyjne
  • Oferta uzupełniająca

Jak zapisać dziecko - krok po kroku

Zapisy do Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej ATUT trwają przez cały rok. Przyjmujemy zapisy dzieci ze wszystkich roczników, w tym dzieci jeszcze nie objęte obowiązkiem szkolnym. Zapisy prowadzi Specjalista ds. Rekrutacji tel. 717 822 620 lub tel. 71 782 26 27, e-mail: rekrutacja@fem.org.pl.

SZCZEGÓŁY WYPEŁNIJ WSTĘPNY WNIOSEK
Copyright © 2024 Fundacja Edukacji Międzynarodowej
  • Polityka prywatności
Nasza strona korzysta z plików cookies. Korzystając z tego serwisu, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.RozumiemWięcej informacji o naszej Polityce prywatności